Wednesday, June 10, 2015

Mine tanker om nyhetsbildet i dag...Og litt historie om Norske flyktninger...

Regjeringen sier at vi skal ta imot 8000 syriske flyktninger i løpet av en 5 års periode. De mener det er en dråpe i havet og det minste vi kan gjøre.
Hvorfor vil 8000 syrere til kalde Norge? Og hvem kommer?
Jeg undres også på hvor de har tenkt å plassere dem?

Jeg leser mange kommentarer på nett. Folk er i opprør. Jeg leser at kanskje ca. 1 av 40 som ønsker at vi skal ta imot,resten vil hjelpe dem der de er eller i nærheten av der de er...

"Sett opp humanitære tiltak og leire der de er!"
"Send mat, telt og penger!"

Og de som vil ha inn flere argumenterer med at vi har vært flyktninger selv...for 70 år siden...

Og tankene mine vandrer tilbake til 1940. 9 april 1940, da Norge ble invadert av tyskerne og så mange som ca 60.000 nordmenn, norske kvinner, barn og menn pluss regjering flyktet over grensen til "Søta bror!"

Hvordan ble vi tatt imot? Hvordan oppførte vi oss?
Jeg gjorde et internettsøk:

Arkivverket:
Riksarkivet og Statsarkivet:

Etter det tyske angrepet på Norge 9. april 1940, kom det gjennom krigsårene mer enn 50.000 flyktninger fra Norge til Sverige. De norske myndighetene måtte håndtere et helt flyktningesamfunn i Sverige. Redskapet for dette var den norske legasjonen og Flyktningekontoret i Stockholm. I 1941 ble det opprettet et mottakssenter i Öreryd i Småland. året etter flyttet de mottaket til Kjesäter i Södermanland.
Fra Hovedkartoteket ved det norske Flyktningskontor i Stockholm. De kvinnelige funksjonærer i travel virksomhet med sitt arbeide.

En sentral del av kontorets arkiv ble kalt hovedkartoteket. De hadde ett kartotekkort pr. flyktning og et alfabetisk register. Dette navneregisteret over alle de norske flyktningene til Sverige inneholder mellom 42.000 og 43.000 navn med flyktningenummer, fødselsdato og ankomstdato. Det har nå blitt digitalisert og gjort tilgjengelig i "Digitalarkivet!" 
Kanskje du finner familie, venner eller kjente blant de mange?


I løpet av 2. verdenskrig søkte flerfoldige tusen nordmenn tilflukt i Sverige. Hvor mange vites ikke sikkert, men det dreier seg antakelig om ca. 60.000 personer. Mottakersentralene registrerte 46.418 personer fra høsten 1940 til våren 1945. Det tok tid før organiserte mottak og systematisk registrering kom i gang. 
Det samlede antall flyktninger fra den første tiden er beregnet mellom 10 og 15.000. De fleste av dem dro tilbake til Norge etter at kampene var slutt i juni 1940.
Flyktninger fra Trønderlag...

Regimeskiftet høsten 1940 forårsaket en ny strøm av flyktninger og jødeaksjonene i 1942 førte til at mer enn 800 jøder dro fra Norge til Sverige. Stengingen av universitetet og arrestasjonene av studentene i 1943, aksjonen mot offiserene, tvungen arbeidstjeneste og arbeidsmobilisering var hendelser som forårsaket nye bølger av flyktninger, og i 1944 da Finnmark og Nord-Troms ble tvangsevakuert, kom det mange derfra. 
Hovedmajoriteten var kvinner, barn og menn, familiefolk, men også mange enslige, unge, stridsdyktige og kamplystne menn fra alle sosiale lag. 
De kom til Sverige, men ikke for å bli. De reiste videre- enten tilbake til Norge eller til England eller USA for å få kamptrening og så dra tilbake for å kjempe for og fri Norge!


Altså, det jeg klarer å finne ut av her, så ble ikke det norske folk værende. De aller fleste, som ikke fant seg en svensk mann eller kone- dro hjem til Norge igjen! 

Og stridsdyktige menn reiste for å slåss!

Innvandringen til Norge har vært svært høy de siste 10 årene, og så lenge Norge har olje-og gass inntekter- vil nok innvandringen øke! Så lenge media forteller verden at "Norge er ett av verdens rikeste land" - vil tilstrømningen fortsette. Når olje-og gassinntektene avtar-noe de vil gjøre til syvende og sist- vil også innvandringen avta.


Debattene raser friskt på nett. Mange meninger ytres og rasistkortet dras så snart en nordmann ikke ønsker å ta i mot flere flyktninger. Da er man grusom, umenneskelig og rasist med en gang.

-Jeg er ikke enig!!

Jeg mener det er naturlig å ønske at mennesker som allerede bor her i landet skal tas bedre vare på. Både av våre nye landsmenn og våre innfødte!

Integreringen kunne fungert bedre...Det er innvandrere-både engelske, amerikanske, polske og av annen nasjonalitet som har bodd i Norge i 15-20 år som nesten ikke kan norsk. Selv om de kan gjøre seg forstått på engelsk, burde grunnkunnskapene til å lese og skrive norsk være tilstede. Jeg skjærer alle over en kam her og mener at ALLE som ikke er etnisk norsk burde bli pålagt å lære seg språket-om ikke flytende-så iallefall slik at de forstår lover og regler, kan lese norske aviser, snakke med nordmenn etc. Det jobber innvandrere på sykehjem som er så dårlig i norsk at de eldre ikke forstår dem. Det skal ikke være slik! (Snakker da ikke om skandinavere!)

-mens på Ahus stryker veiledere sykepleierstudenter for at de er nord-norsk og ikke liker dialekta...eller butikker på gardermoen sparker sine ansatte som er fra Finnmark fordi dialekten"høres frekk ut!- Og dette er IKKE tull!

Jeg har ikke noen god løsning. Strengt tatt er det neppe min oppgave å finne en løsning...men jeg gjør meg opp noen tanker ja.
Det er en skam at eldre blir stuet på dobbeltrom og må betale opptil 70% av trygda si for å bo sammen med fremmede, når de burde ha fred og ro. Det er en skam at sykehus ikke har råd til ordentlig renhold og at det ikke er alle avdelingene som får vasket hver dag. Det er en skam at eldre ikke får dusje mer enn en gang hver 14. dag, eller at de blir kastet ut av omsorgsboligene sine fordi det skal tas imot nye flyktninger. 
Det er en skam at skoler legges ned i distriktsNorge fordi kommunene ikke har råd til å drive dem. Alt skal sentraliseres inn i de største bygdene og at barn har mer enn 1 times skolevei med buss-en vei- er faktisk ikke greit! Jeg synes ikke det!
Barnevernet fungerer ikke. NAV fungerer ikke optimalt. Omsorgssvikt, kronisk syke, sykehuskøer, nedleggelser av rehabiliteringssentere, nedrusting av Norsk Forsvar...

Og åpne grenser...?

Ghettoer!
Skyting på åpen gate!
Gjengoppgjør!
Overfallsvoldtekter...
Hver 3 innsatte i Norske fengsler er innvandrere...
Uteliggere og tiggere...

Fremmedfrykt...Terrorfrykt...Psykiske lidelser, knivstikkinger på buss, trikk etc...

- hvem hjelper dem som er rammet av PTSD?


Skal vi bare åpne grensene og ta imot fler?
-Er det naivt av oss å tro at vi takler flere? 

Jeg skulle så ønske jeg kunne hjulpet alle...hele verden...

Men hvordan kan man hjelpe noen som ikke engang vet å hjelpe seg selv?

Er jeg dum som tenker slik jeg tenker?

For vi har jo kapasitet til det, ikke sant? -å ta i mot "dråpen i havet!" ???

Jeg skulle så gjerne hjulpet dem alle...

Bare noen tanker...

Aina

1 comment:

  1. Jeg vil anbefale Le_ meridian-finansieringstjenester til enhver som har behov for økonomisk hjelp, og de vil holde deg oppdatert på høye kataloger for ytterligere behov. Nok en gang vil jeg rose deg selv og dine ansatte for ekstraordinær service og kundeservice, da dette er en stor ressurs for ditt selskap og en hyggelig opplevelse for kunder som meg selv. Ønsker deg lykke til for fremtiden.Le meridianfinansieringstjeneste er den beste måten å få et enkelt lån, her er det e-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller snakk med Mr Benjamin On WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Takk Du for at du hjelper meg med lån igjen i mitt hjerte, jeg er evig takknemlig.

    ReplyDelete

Jeg liker å få kommentarer- men vær voksen, vær høflig og sivilisert! Å være ufin er bare bortkasta tid, for det responderes ikke på! :)