Friday, September 19, 2014

Hear no evil, See no evil, hear no evil...fear what???


Helsevesen: Alle offentlige og private tilgjengelige helsetjenester til innbyggere som sykehus, helsesenter, sykehjem, ambulanser, leger, polikliniske helsetilbud, helsesøster, helsevern for psykisk utviklingshemmede og lignende som har til oppgave å forebygge, diagnostisere og behandle sykdom og yte omsorg overfor syke mennesker!
Tjenester AV mennesker FOR mennesker!
Et sted hvor ALLE typer mennesker får en jobb.

-Drømmer du om å bli lege? Heltidsstudium over 6 år, teori og praksis, fast oppsatt undervisningsplan- klinisk smågruppeundervisning-kliniske kommunikasjonskurs-utplassering på sykehus og andre institusjoner pluss turnustjeneste som er obligatorisk. 

-Sykepleier? Velger du sykepleierstudiet består av teori og yrkesutøvelse, 50 uker til sammen med praksis, tilrettelegging mav åpen øvingspost om kveldene på skolen slik at du kan øve deg der. Pleie og omsorg er hovednøkkelen!

Andre omsorgstjenester er basert på det samme: Legger vekt på ordene OMSORG OG PLEIE TIL SYKE MENNESKER!

Og jeg VET at det er ildsjeler der ute som yter akkurat dette!
Og disse fortjener så enormt masse god og positiv oppmerksomhet!

Men, likevel...når man til stadighet får høre om mennesker i korridorer og hygienesvikt på store og offentlige sykehus, jeg undrer meg- HVEM er det som blir ansatt igjen? Og hva er det vi oppdrar i dette landet av sterk og arbeidsfør ungdom? Hvilke holdninger er det vi sprer?

Jeg er kanskje frekk nå, men afrikanere og asiatiske unge og eldre damer og Østblokkdamer florerer som vaskepersonell på sykehus-de kan ikke norsk, ikke engelsk og noen av de er flinke, men mange er noen slasker. Det ser ikke ut! Det er ikke rasistisk ment, men det er en reell kritikk!! Det ser ikke ut! 
Norske vaskere også-bevare meg vel- men de er i mindretall...

Jeg mangler ord i grunn...jeg er nummen...For jeg hører så mye om forskjellsbehandling i helsevesenet- for travle sykepleiere, for travle leger...ikke vasking...ikke rydding eller tømming av søppel. Jeg tenker- gjør helsepersonellet nok, gjør de for mye? Er dette forsvarlig? Burde de ikke klage? Streike? Driter dem i det? Synes de det er riktig?
Jeg forstår ikke...

Kan noen forklare meg hva i pokker det er som skjer??

A.





No comments:

Post a Comment

Jeg liker å få kommentarer- men vær voksen, vær høflig og sivilisert! Å være ufin er bare bortkasta tid, for det responderes ikke på! :)