Monday, August 4, 2014

Gaza og Israel...Palestina...tanker...og sterke bilder! ADVARSEL

Verden er i oppløsning...mennesker dreper mennesker...familier utslettes...hver dag preges nyhetsbildet av den ene katastrofen etter den andre. Folk deler opplysninger på Facebook...folk velger sider og diskuterer med store fonter..Vi blir ikke enige!

---Israel og Gaza---



Hva vet vi egentlig om konflikten i mellom Israel og Gaza?
Media spiller oss opp med absolutt alle virkemidler de kan...og jeg forundres over hvor dumme vi egentlig er! Ja, jeg drister meg til å si at vi er dumme...

Israel- Hvorfor er Gazastripen så viktig? Er det virkelig så mye velstand å hente ut av den stripen med sand-eller er det en prinsippsak?

Hamas-Hvorfor bruker dere familier- kvinner og barn-som skjold?
Media sier at dere gjør det, så da må det jo være sant!!??

Og hvorfor får norske reportere hat- og trusselmeldinger fra dere der ute- når de faktisk forsøker å gi oss et bilde av sannheten??

Israel er en ny stat- et nytt land som oppstod i 1948. Konflikten er mellom jøder og arabere. 

Den første verdenskrig førte til det Ottomanske rikets fall og England overtok styringen av Palestina. De bedrev et politisk dobbeltspill både under og etter første verdenskrig og inngikk hemmelige avtaler med både russere, franskmenn, jøder og arabere. Britene avtalte med franskmennene at de skulle fordele landområdene mellom seg, Palestinerne ble lovd et selvstyre og i tillegg til dette mottok jødene et brev fra den britiske utenriksministeren hvor det ble sagt at jødene skulle få sin egen stat. 
Dette er hovedårsaken til konflikten vi ser i Gaza i dag!

Men---Jeg tror hverken Hamas eller den Israelske hær vet hvorfor de slåss!

Konflikten inneholder flere dimensjoner, først og fremst det Palestinske folkets og araberstatenes motstand mot dannelsen av staten Israel i 1948-rettere Mai 1948. Dette førte til den arabisk-Israelske krigen i 1948 og fra 1967 deres kamp mot Israelsk okkupasjon av Vestbredden og Gaza.

PLO ble opprettet i 1964. Planen var å utslette staten Israel. PLO tapte kampen-slaget ved Karameh i 1968 og ble kastet ut av landet. PLO= Palestine Liberation Organization

---Hamas---


Akronym for Harakat al-Muqawamah al-Islamiyyah- som betyr Islamsk motstandsbevegelse. Palestinsk-islamistisk paramillitær organisasjon som ledes av Khaled Mashaal.
Grunnlagt i 1987.
De er kjent for-eller de blir kalt for terrorister. Det vi faktisk ikke tenker over, er at de faktisk IKKE er oppført som en terroristgruppe i FN eller i Norge av norske myndigheter. 
EU og Israel mener de er det...
Hamas er faktisk kjent for sitt arbeid for velferd og veldedighet til de fattige i Palestina!
Hamas har angrepet israelske millitær- og sikkerhetsstyrker og de står bak flere selvmordsaksjoner mot Israel i kampen mot okkupasjonen av de Palestinske territoriene.

Tidslinje over våpenhvilen:

  • Lørdag 26. juli blir det enighet om en 12 timer humanitær våpenhvile. Den overholdes av begge parter fra, 08.00 til 20.00 lokal tid.
  • Israel godtar en utvidelse av våpenhvilen med fire timer, men fortsetter operasjonen med å ødelegge tunnelene inn til Gaza
  • Hamas avviser en forlengelse av våpenhvilen, fordi de krever en fullstendig stans i kamphandlingene og en slutt på Gaza-blokaden
  • Israel annonserer en ytterligere 24 timers forlengelse av våpenhvilen, til midnatt søndag. 
  • Søndag 27. juli gjenopptar Israel kamphandlingene, på grunn av «uavbrutte rakettangrep» fra Gaza
  • Hamas erklærer 24-timers våpenhvile, men fortsetter rakettangrepene. Israel avviser våpenhvilen. 
Jeg...jeg er tom for ord...
Så mye hat...så mye ødeleggelse...
Og det skrives i sosiale medier om hvor forferdelig Hamas og Palestina er mot Israel...

DETTE er de som TAPER krigen...SE på bildene...
Hvis det ikke gjør noe inni dere...

Barna...Barna er de som lider! 

Og Israel er kanskje ikke så uskyldig som mange fremstillerdem---"Israel har kun besvart rakettangrep fra Hamas!"--når sannheten kan være at Hamas har besvart Israelske millitæraksjoner mot Palestina- med raketter.Israel har en toppmoderne hær,mens Palestina-Gaza er bønder med sporadiske våpen og høygaffler. Slik fremstiller en dansk avis krigen. Og jeg ser logikken i det denne journalisten skriver...

http://politiken.dk/debat/profiler/engelbreth/ECE1814813/israelsk-eller-palaestinensisk-gengaeldelse-aegget-eller-hoenen/

Jeg er humanist. Mer enn noen annen religion, så er det humanisme med en dæsj buddhisme som fasinerer meg og mitt hjerte...hvis jeg må si at jeg tror på noe...

Å vise omsorg og omtanke for dine medmennesker-er helt GRATIS!
Det koster INGENTING og akseptere mennesket som et levende vesen!
Å Bry seg OM og ikke MED!

Legg ned våpen!
Stopp krig!
Elsk din neste!
Respekt!
Omsorg!
Empati!
Kjærlighet til Livet!

Se bildene fra Gaza: Dette er det gale vanvidd! Barna er taperne!
Se bildene!!!





Lederne av Israel og Palestina-ekstremistene-det er dem som faktisk må stoppes! I min naive lille verden burde de faktisk stille seg først i konflikten- midt i krigssonene sammen med barna- og se terroren de påfører dem...på begge sidene av grensene!

Dette er MINE tanker om konflikten!
Jeg velger en side!
Jeg velger BARNAS side!!!

Aina





No comments:

Post a Comment

Jeg liker å få kommentarer- men vær voksen, vær høflig og sivilisert! Å være ufin er bare bortkasta tid, for det responderes ikke på! :)